Trimiteti unui prieten
Tipariti
Trimiteti prin YM
Pescarusul
Un melanj periculos
Probabil că aţi ajuns la această carte căutindu-l pe Andrei Şerban sau pe Cehov. Veţi descoperi o traducere modernă a Pescăruşului, citeva imagini din cea mai recentă montare a acestei piese - a treia dintre versiunile realizate de Andrei Şerban de-a lungul timpului - şi un jurnal de repetiţii atipic, căci e mai mult personal decit tehnic.
Un melanj periculos care sau vă trezeşte curiozitatea sau, poate, vă taie elanul de a merge in sala de teatru.
In momentul in care am scris jurnalul de repetiţii eram mai mult decit novice in ale teatrului. Nu văzusem niciodată repetiţii, nu stătusem niciodată atit de multe zile alături de o echipă de actori. M-am uitat la ei jurnalistic, ca şi cum urma să scriu un reportaj despre orice alt subiect in care erau implicaţi oameni, gesturi şi sentimente.
Nu le ştiam background-ul personal (cel care vine din caracterul fiecăruia), nu le ştiam adevăratele calităţi artistice (căci nu mă interesează etichetele pe care le pun criticii). Eram ca oricare alt spectator care ştie cite ceva despre un actor sau un regizor doar prin prisma lucrurilor de care s-a lovit in viaţă. Intr-un fel eram inocentă.
Astăzi am prieteni in lumea teatrului şi sunt... coruptă. Mi-au dat să citesc cărţi, mi-au explicat tehnici, m-au lăsat la repetiţiile lor, m-au invăţat să mă uit... altfel.
Ştiu cum sunt unii şi alţii in particular, cind nu sunt pe scenă, şi, oricit aş incerca să spun că nu e adevărat, informaţiile pe care le-am acumulat imi modifică in bine sau in rău observaţiile asupra lor. Astăzi nu mai sunt de acord cu multe dintre insemnările referitoare la actorii din distribuţie, pentru că ştiu mai multe despre ei. Dar la momentul acela, cu mintea curată, aşa i-am văzut şi-mi asum şi remarcile răutăcioase, la fel ca şi pe cele naiv de drăgăstoase.
Şi dacă există vreun motiv pentru care ar trebui să citiţi jurnalul acesta, e inocenţa lui. Nimic altceva.
Cartea aceasta ar putea fi un exerciţiu pentru a intra mai adinc in lumea teatrului, pentru a vă construi cu teatrul minţii, imagini diferite de cele din piesă.
Dar la fel de bine ar putea fi un ajutor pentru inţelegerea căutării celuilalt intru propria perfecţionare. Căci in lunile acestea am invăţat (şi) cit de departe stau unii de ceilalţi: actori de regizori, actori de actori, regizori de regizori.
Autor: Cristina Bazavan
Nota acordata: 4 de 12 vizitatori